Każdy maluch gromadzi w swoim dzieciństwie bogatą kolekcję zabawek. Warto zwracać większą uwagę na to czym bawi się nasze dziecko. Jako rodzice musimy pamiętać, że poprzez zabawki nasze dziecko nabiera nowych umiejętności – wybierajmy je zatem rozsądnie, tak aby mu pomagać, a nie utrudniać zdobywanie doświadczeń.

Zabawki sensoryczne dla niemowląt

Kluczową rolą zabawek jest stymulacja rozwoju dziecka zarówno w sferze fizycznej jak i umysłowej. Maluch świetnie spędza czas na zabawie nabierając coraz więcej kolejnych umiejętności. Co ciekawe, u dziecka odbywa się to w sposób praktycznie nieświadomy. Zaś my, obserwatorzy i uczestnicy tych zabaw zauważamy, że z dnia na dzień nasz maluszek dostrzega w nich coraz więcej możliwości, łączy jedną zabawkę z innymi i czas spędzony na zabawie staje się coraz bardziej owocny.

Jakie zabawki dla niemowląt kupić?

Kupując zabawki sensoryczne dla maluszka wybierajmy je odpowiednio do wieku i umiejętności malucha. Dla trzymiesięcznego niemowlaka, który dopiero zaczął wyraźnie widzieć i reagować na otoczenie odpowiednie będą pierwsze książeczki sensoryczne oddziałujące przede wszystkim na zmysł wzroku. W momencie, kiedy niemowlak zaczyna reagować na odgłosy otoczenia dobrym pomysłem będą szeleszczące zabawki i grzechotki, ale w postaci miękkich maskotek czy silikonowych piłeczek. W dalszej kolejności dziecko zaczyna sięgać rączkami po przedmioty w swoim zasięgu, dlatego dobrym pomysłem jest wówczas zakupić piłeczki sensoryczne lub inne nieduże ale miękkie zabawki, które nietrudno będzie mu wziąć w rączki.

Ciekawym pomysłem są materiałowe figury przestrzenne np. kula lub sześcian imitujący kostkę (tzw. kostka sensoryczna). Są zazwyczaj wykonane z różnokolorowych materiałów, a poszczególne boki różnią się również teksturą, mają wypustki i materiałowe wstążki. Inną propozycję stanowią maty edukacyjne – na takiej macie maluch potrafi zabawić się przez dłuższy czas. Leży na wygodnym, ciepłym podłożu, a nad sobą ma pałąki z wiszącymi zabawkami. Mogą być one zmieniane w zależności od wieku i zainteresowań dziecka. Początkowo mogą wisieć czarno-czerwono-białe szeleściki, miś z lusterkiem czy pluszowe dzwoneczki. Maluch oprócz tego, że będzie z zainteresowaniem patrzył na wiszące przedmioty, powinien również stopniowo zaczynać dotykać je rączkami, łapać, a w dalszej kolejności wkładać do buzi.

Wówczas niektóre zabawki mogą zastąpić gryzaczki. Alternatywą dla maty edukacyjnej jest tzw. baby gym – jest to nic innego jak stelaż (zazwyczaj drewniany lub plastikowy) z zawieszonymi zabawkami, pod którym kładzie się dziecko. Zajmuje zdecydowanie mniej miejsca niż mata edukacyjna, ale sama zabawa wygląda bardzo podobnie. Należy jednak zachować dużą ostrożność, gdy niemowlak zaczyna się obracać, wówczas może uderzyć się w stelaż, co raczej nie grozi mu podczas zabawy na macie edukacyjnej. Zabawki dla dzieci należy dopasowywać do zmieniających się potrzeb maluszka. Kiedy szkrab staje się ruchliwy (obroty, pełzanie, raczkowanie) wówczas warto postawić na zabawki, które będą zachęcać go do aktywności w kierunku zabawki.

Można zacząć od turlających się grzechotek, piłeczek, a w dalszej kolejności wprowadzić interaktywne ruchome zabawki, za którymi maluszek będzie podążał. Obserwujmy reakcję dziecka, wówczas będzie nam łatwiej wybrać takie przedmioty, którymi będzie zainteresowany.

Jak dopasować zabawkę do potrzeb malucha?

Dziecko uczy się poprzez zabawę. Rolą jego otoczenia jest wspierać je w poznawaniu świata, odbywa się to m. in. poprzez wybieranie odpowiednich zabawek. Czym zatem powinniśmy się kierować?

  • wiek dziecka – podstawowa zasada to czytać oznaczenie producenta dotyczące wieku. Nie należy jednak sztywno kierować się tą liczbą. Każde dziecko rozwijają się w swoim indywidualnym tempie, dlatego dana zabawka może go nie interesować mimo osiągnięcie odpowiedniego wieku, a za tydzień być już jego ulubioną. Zaufajmy swojej intuicji i dajmy dziecku czas;
  • rodzaj bodźców – ta zasada nierozerwalnie łączy się z powyższą. Niektóre zabawki lepiej wprowadzić później aniżeli wcześniej, aby nie doprowadzić do przebodźcowania dziecka. Jednak podobnie jak wyżej – obserwujmy maluszka i jego reakcje;
  • sposób i jakość wykonania, producent – starajmy się postawić przede wszystkim na jakość, nie na ilość. Przyjrzyjmy się dobrze zabawce, nie kupujmy czegoś tylko dlatego, że jest ładne. Warto też zwrócić uwagę na producenta, jeśli trudni się on tylko produkowaniem akcesoriów dla dzieci to mamy większą szansę na wysokogatunkowy i bezpieczny produkt. Warto też dać szanse lokalnym, polskim producentom, którym zależy na klientach – często można uzyskać wówczas rabat na kolejne zakupy czy zniżki za zapisanie się do newslettera.